Бофони та листівки ОУН

Листівка "Ми стали волі на сторожі" надрукована ОУН на Північно-Західних Україсньких землях у підпільній друкарні. Вона була підготовлена за проєктом художника Ніла Хасевича (псевдонім "Бей-Зот") у 1948 році. 

Наукова атрибуція здійснена за книгою "графіка в бункерах УПА. Альбом дереворитів виконаних в Україні в роках 1947-1950 мистця українського підпілля Ніла Хасевича Бей-Зота та його учнів" (Філадельфія, 1952, с. 37) та за електронним архівом Українського визпольного руху - https://avr.org.ua/index.php/viewDoc/27619.

Розмір: 38х40 мм. Матеріал: папір жовтуватого кольору. Друк односторонній, дереворит. Листівка належить до серії дереворитів Ніла Хасевчиа "Волинь у боротьбі".

Листівка спрямована проти сталінського тоталітарного режиму. На ній зображені вояки УПА в умовх підпілля. ВНизу листівки міститься гасло: "Ми стали волі на сторожі".

Ніл Хасевич створив загальновідомий візуальний образ УПА - від плакатів до нагород. Разом із тим, зарекомендував себе прекрасним пропагандистом: був членом крайової референтури пропаганди, протягом 1943-1944 рр. працював у редакції жураналу "До зброї", готував ілюстрації до сатиричних часописів УПА "Український перець" та "Хрін", керував підпільною друкарнею, випускав різні агітаційні матеріали (брошури, листівки, летючки).

Він же розробив ескізи ппрапорів, печаток, бланків та відзнак підпілля (Хрест заслуги, Хрест бойової заслуги, медаль "За боротьбу в особливо важких умовах"), навчав мистецтва гравюри молодих художників. Його ілюстрації прикрашали майже всі підпільні видання Волині й Полісся.

Окремим досягненням Ніла Хасевича підпільного періоду є серія дереворитів "Волинь у боротьбі", яка висвітлює картини повстанського життя на Волині і Поліссі, віддзеркалює ідейні спрямування і програму визвольного руху для поборювання ворога і мобілізації народу до боротьби, при цьому не відображаючи боїв, ані неймовірно тяжких обставин життя повстанців. Її вважають винятковим документом визвольної боротьби УПА і відображенням місця й часу цієї боротьби. У травні 1951 року гравюри цього альбому було роздано на одному із засідань чергової сесії Організації Об'єднаних Націй у Нью-Йорку іноземними делегатами і вже за рік по тому були надруковані (зусиллями північноамериканської української діаспори) в альбому "Графіка в бункерах УПА", на що відреагувало Міністерство Державної Безпеки СРСР. Саме оприлюдення його творів на Заході стало чи не смертельним вироком для мистця.

Листівки слугували оунівцям та упівцям найоптимальнішим друкованим знаряддям за умов підпілля. Аркушеві видання виступали дзеркалом агітації та пропаганди, здійснюваної повстанським проводом серед населення України, містили основоположні ідеї та гасла. З огляду на вказані чинники друк листівкової літератури слугував однією з основних форм національно=визвольних змагань українців, тому тривава безперервно.

Листівка в доброму колекційному стані збереження та має музейне та історико-культурне значення.

  • Країна
    Україна
  • Розмір (см)
    від 5,5х10,5 до 17,2х13 см
  • Рік
  • Реставрація
    Під замовлення
  • Атрибутування
    Під замовлення
  • Умови продажу
    У складі колекції
  • Вартість ($)
    40

Вартість колекції ($)
8000

Інші експонати колекції

Залишились питання?

Напишіть нам все, що Ви хочете дізнатись, запитати або зрозуміти і ми з радістю Вам відповімо!

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Copyrights © 2021 Y2 Antique House, Усі права захищені.